O škole
Charakteristika školy
Základní škola pro tělesně postižené, Opava, Dostojevského 12 je příspěvkovou organizací, přímo řízenou MŠMT. Do plného provozu byla uvedena 1. 9. 1995.
Je určena žákům s tělesným postižením, se souběžným postižením více vadami a žákům s autismem, tzn. žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, jejichž vzdělávání upravují §16 školského zákona a vyhláška 27/2016 Sb.
o vzdělávání žáků se&n speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
Jedná se o žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními od 3. stupně podpory, kteří k nám přicházejí na základě doporučení školského poradenského zařízení.
Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu „Škola pro život“, zpracovaného podle následujících rámcových vzdělávacích programů:
- RVP ZV Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (včetně rozpracované minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření)
- RVP ZŠS – Díl I Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální - vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením
- RVP ZŠS – Díl II Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální - vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Cílová kapacita školy je v současné době určena na 65 žáků.
Škola je organizována jako devíti třídní se třemi odděleními školní družiny, disponuje školní jídelnou – výdejnou stravy.
Součástí školy je plně vybavená rehabilitace, která zajišťuje komplexní péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na škole vyvíjí činnost školská rada v rozsahu stanoveném zákonem.
Škola nese statut Fakultní školy UP Olomouc.
Jaké máme priority
- poskytování komplexní péče žákům se speciálními vzdělávacími potřebami s cílem jejich maximální inkluze do běžného života
- budování vysokého statutu školy
- úzká spolupráce s pracovníky rehabilitace
- aplikace nových alternativních metod a terapeutických prvků
- spolupráce s odborníky školských poradenských zařízení
- smysluplná spolupráce s rodiči
- nabídka široké škály volnočasových aktivit
- získávání mimorozpočtových finančních zdrojů (projekty, granty, sponzorské dary)
Čím jsme výjimeční
Jako škola zaměřená na výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nabízíme:
- komplexní odbornou péči žákům s tělesným postižením, souběžným postižením více vadami, žákům s PAS,
- rehabilitační péči probíhající přímo ve škole, zajištěnou fyzioterapeuty z Léčebného rehabilitačního centra v Opavě pod vedením primářky MUDr. Bučkové
- bezbariérovost všech prostor školy,
- specifické nadstandardní vybavení uzpůsobené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – bazén, pohybový sál, infrasauna, ergoterapeutická dílna, cvičná kuchyňka, snoezelen, zahrada pro imobilní žáky (bezbariérové průlezky, houpačky, pískoviště, skluzavky),
- začlenění terapií do edukačního procesu spojené se zaškolováním rodičů – bazální stimulace, synergická reflexní terapie, ergoterapie, aquaterapie, muzikoterapie, hipoterapie, canisterapie,
- vybavenost speciálními kompenzačními a reedukačními pomůckami - tandemy, horská kola, koloběžky, snowblady, monoski, vypalovací pece, hrnčířský kruh, ergo – stoly, alternativní hudební nástroje, AVS přístroje, robotické hračky BeeBot, oční navigace Tobii a další,
- erudovanost pedagogických pracovníků, jejich proškolení v akreditovaných kurzech zaměřených na terapie - VOKS, Muzikoterapie, Bazální stimulace, Synergická reflexní terapie, Canisterapie, Aquaterapie, Strukturované učení, Zvládání agresivity
- úzkou spolupráci s odborníky (supervize klinického logopeda, přednášky odborníků pro rodiče na půdě školy), s poradenskými zařízeními, se středními a&n vysokými školami Olomouc, Ostrava,
Opava (společné akce, odborné praxe studentů, doučování žáků, exkurze),
- úzkou spolupráci s Mateřskou školou Eliška v Opavě, s předškolním zařízením Čtyřlístek, se zaměřením na výchovu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami,
- návaznost na studium na středních školách – Janské Lázně, Ostrava a další,
- spolupráci se školskou radou,
- pedagogickou asistenci ve výuce,
- snížený počet žáků ve třídách, individuální přístup,
- v případě potřeby redukci učiva a výuku dle individuálního vzdělávacího plánu,
- speciálně pedagogické metody a formy práce,
- předměty speciálně pedagogické péče - výuku psaní na počítači, logopedickou péči, alternativní a augmentativní komunikaci, aplikovanou tělesnou výchovu, ergoterapii,
- využití digitálních a interaktivních výukových programů,
- technické vybavení - PC, internet, tablety, interaktivní tabule,
- volnočasové činnosti, akce školy – sportovní turnaje, olympiády tělesně postižených, koncerty – viz aktivity školy,
- účast a úspěchy dětí v aktivitách a soutěžích mimo rámec školy – sportovní, pěvecké a výtvarné soutěže.
- zapojení do projektů, včetně mezinárodních.
Vybavení školy
Bezbariérovost školy je zajištěna výtahem. Výuka probíhá v kmenových třídách prostorově uspořádaných pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, respektujících jejich nároky.
Všechny učebny jsou vybaveny moderní počítačovou technikou (interaktivními tabulemi, počítači, notebooky, tablety). Součástí školního zázemí jsou kabinety pro učitele, úložné prostory pro školní pomůcky, šatny,
bezbariérové umývárny se sprchou a WC, školní jídelna, sklady a technickoprovozní zázemí, plně vybavená keramická dílna, snoezelen, pohybový sál, posilovna s infrasaunou, školní zahrada s hřištěm i relaxační zónou,
bazén a komplexně zařízená rehabilitace, jejíž činnost zajišťuje na smluvním základě zdravotnické zařízení Léčebné a rehabilitační centrum, Opava, ulice Englišova.
Cvičná kuchyň je vybavena nejmodernějším vybavením – drtičkou odpadů, myčkou, elektrickým sporákem s keramickou deskou, speciálním nábytkem, který je přizpůsoben žákům s tělesným postižením, ergonomicky upraveným náčiním.
Oddělení školní družiny využívají pro své aktivity vhodně zařízené prostory školy a herny.
Děti zde pracují podle aktuálního školního vzdělávacího programu. Školní družina zajišťuje také zájmovou činnost žáků.
Na velmi uspokojivé úrovni je technické vybavení školy (kopírka, digitální technika - digitální fotoaparát, kamera, skener; bezdrátový telefon, školní rozhlas, 3D tiskárna aj.).
Za zmínku stojí nadstandardní vybavení celé školy informačními a komunikačními technologiemi s neomezeným připojením k internetu a bohatou škálou výukových programů spolu s interaktivními učebnicemi.
K zefektivnění výchovně vzdělávacího procesu nám pomáhá dostatečné množství klasických učebnic a učebních pomůcek. Vše je průběžně modernizováno a obměňováno.
Charakteristika pedagogického sboru
Pedagogický sbor tvoří učitelé, vychovatelky a asistenti pedagoga. Kvalitní a profesionální sbor se skládá ze speciálních pedagogů se smyslem pro týmovou práci, s příkladným vztahem a kladným přístupem k postiženým dětem.
Vyznačuje se tvůrčí kreativitou, flexibilitou a trvalým zájmem o sebevzdělávání. Na škole pracují výchovní poradci, ICT koordinátoři, koordinátorky ŠVP, koordinátor environmentální výchovy, školní metodik prevence, vedoucí metodického sdružení,
správce sítě, správce učitelské a žákovské knihovny.