V pátek 24. 3. vyjeli naši žáci do Jeseníků, aby zde absolvovali Projektový den nazvaný Po stopách děda Praděda.
Zapojili se do něho žáci tří tříd. Bylo pro ně připraveno 7 stanovišť s úkoly.
Zahájení celé akce proběhlo v blízkosti horské chaty Figura, která nám poskytovala zázemí.
Mezi přítomné žáky zavítal samotný duch hor Praděd a povyprávěl jim historku o vládci místních hor. Zpestřením byl také příjezd horské rolby řízené majitelem chaty panem Figurou.
Poté byl projektový den zahájen a žáci se přesunuli k prvnímu stanovišti.
Na něm se dozvěděli základní informace o Ski areálu Praděd. Jejich hlavním úkolem však bylo sestavit informace o Pradědovi, a to: kdo to byl, jak vypadal a o čem vypráví legenda o Pradědovi a pasáčku ovcí Konrádovi.
A protože všichni úvodní vyprávění Praděda pozorně poslouchali, splnit úkoly pro ně nebylo žádným problémem, jakož i následné poskládání puzzle Praděda a televizního vysílače.
Ke druhému stanovišti jsme se přesunuli k rozcestníkům poblíž horské chaty Ovčárna. Cílem této zastávky bylo předat žákům informace, k čemu rozcestníky slouží.
Zjišťovali jsme, co z nich vyčteme a kam podle konkrétních rozcestníků dojdeme. Hlavním úkolem však byla práce s buzolou.
Osvěžili jsme si teoretické znalosti ze školy a někteří s větší, jiní s menší pomocí určovali pomocí buzoly cíl rozcestníků a dalších cílů na horizontu.
Třetí zastávka byla u chaty Ovčárna. Zde se žáci opět dozvěděli několik zajímavostí z její historie a vyslechli si povídání o pastevcích.
Praktický úkol, který na tomto stanovišti plnili, bylo vybrat z nabízených obrázků zvířata, která se v této oblasti vyskytují. Zvládli ho bez problémů.
Odměnou jim byla pohybová hra Ovce-rak-pes, kterou pobavili nejen sebe, ale i přihlížející turisty.
V pořadí čtvrtá byla přestávka u stanoviště Horské služby.
Žáci si důkladně prohlédli znak horské služby a rozšířili si vědomosti o jejich hlavních úkolech, dozvěděli se jak se zachovat na horách v případě úrazu, laviny nebo jiného nebezpečí, dále o podmínkách přijetí do řad záchranářů a zopakovali si důležitá telefonní čísla IZS.
Odtud jsme se přesunuli k rozcestníku u chaty Barborka, který je významnou křižovatkou turistických tras.
Žáci si prohlédli znak Chráněné krajinné oblasti a zapamatovali si, jaká květina je na něm vyobrazena. Také si zde vyslechli povídání o tom, že mnohá místa v okolí nesou jména lidí a zvířat, kteří s nimi byli spojeni.
Zjištěné informace si ověřili při čtení nápisů na tabulkách. Jejich dalším úkolem bylo označit kartičky se jmény, které na tabulkách nalezli a vyřadit ty, které žádnou souvislost neměly. Tím jsme splnili zadání pátého stanoviště.
Přestože nám Praděd v úvodu přislíbil pěkné počasí, v jednu chvíli to začalo vypadat, že jsme se mu něčím znelíbili a na hlavy se nám snášel déšť se sněhem.
Ale naštěstí neměl dlouhé trvání, protože přišel svěží vítr, který mrak odfoukl.
My jsme však museli zvažovat, které úkoly splníme venku, a naopak které přesuneme do bezpečí chaty.
Šestým stanovištěm byl prostor před chatou Barborka. Po několika nezbytných informacích, jak šel s chatou čas jsme si opět hráli.
Úkolem bylo pojmenovat sporty na obrázcích a přiřadit k nim i správné sportovní vybavení. Jak jednoduché!
Posledním stanovištěm byla vyhlídka u Kurzovní chaty. Zde se nám otevřel překrásný výhled na Petrovy kameny.
Paní učitelka si nasadila čarodějnický klobouk a převyprávěla nám historky, které s nimi byly spojeny.
Zahráli jsme si tu hru „Čarodějko, my se ptáme, čehopak se chytit máme?“ A protože jsme dospěli v našem putování do cíle, zbývalo vyluštit křížovku, která obsahovala informace, jež jsme se během našeho putování dozvěděli. Stali jsme se úspěšnými luštiteli a tajenka byla klíčem k sladkému pokladu.
Po návratu na chatu Figura jsme splnili ještě dva úkoly.
Vyluštili jsme křížovku týkající se zimních sportů a vytvořili jsme domino z kartiček obsahujících tematické okruhy jaro a zima.
To byla úplná tečka za naším projektovým dnem. Všichni se mohli radovat, že jsme všechny úkoly zdárně zvládli a ještě jsme si to užili.
Projektový den mimo školu byl realizován v rámci projektu „Učíme se v každém věku III.", registrační číslo CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_080/0021194, financovaného z fondů EU a státního rozpočtu ČR.